Farewell Poetry - Hoping for the Invisible to Ignite
(2011. 09. 26)
Frédéric D. Oberland (Guitar, Autoharp, Recordings, Banjo, Fender Rhodes, Harmonium, Piano)
Jayne Amara Ross (Vox)
Stéphane Pigneul (Bass, Guitar, Electronics)
2009년에 Paris에서 결성된 프랑스 밴드로, 커리어 측면에서 보면 밴드라고 보기에 애매한게, Media Art와 Spoken Word Poetry를 음악 프로젝트와 함께 진행했다는 점에 있는데, 실제로 Farewell Poetry의 Discography를 보면 음악 앨범 발매는 Hoping for the Invisible to Ignite가 유일하지만, Film 관련 프로젝트는 이외에도 4개나 더 제작되었다. 해당 Film 프로젝트 들도 Soundtrack은 Farewell Poetry가 자체 제작하였으나, 이를 앨범으로 발매하지는 않았던 것 같다.
Constellation Records의 프로젝트들 같은, 특히나 GYBE의 초기작들 같은, 현악기들을 활용하여 불안정한 분위기를 만들기도 하지만, GYBE에 비해서는 좀 더 정돈된 느낌의 불안정함과 노이즈를 들려주며, Autoharp, Banjo, Harmonium 등의 적절한 활용으로 밴드가 표현하는 Sound Art를 넘어서는 듯한 신선함을 들려주기도 한다. 특히 서정적이면서 비극적인 듯한 연주와 함께 흘러나오는 Jayne Amara Ross의 Narration은 정말 잘 어우러지면서 몰입감을 높여주는 듯 하다. (Live 영상을 보면 좀 더 몰입이 잘되는데, 이 부분은 Jayne의 Narration 하는 얼굴을 보고 있으면 바로 이해할만한 부분이다) 2014년 투어를 마지막으로 일정은 업데이트가 없으며, 공식 웹사이트 조차 닫혀있는 것으로 봐서 현재는 활동을 하지 않는 것으로 봐야할 것 같아 좀 아쉬움이 남기도 한다.
1. As True As Troilus
. All In The Full, Indomitable Light Of HOPE [part I]
2. All In The Full, Indomitable Light Of HOPE [part II]
4. In Dreams Airlifted Out
하나 뿐인 앨범이지만, 이 하나의 앨범으로 Farewell Poetry의 전부를 보여주는 듯한 아이덴티티가 강한 앨범이며, 보통 Post rock 최고의 앨범을 얘기할 때 GYBE의 두번째 앨범인 Lift Your Skinny Fists Like Antenna to Heaven, 혹은 Slint의 Spiderland를 언급하지만, 필자 개인적으로는 GYBE의 Lift Your Skinny Fists Like Antenna to Heaven과 함께 Farewell Poetry의 Hoping for the Invisible to Ignite가 Post rock 씬에서 현재까지 뛰어넘을 앨범이 없는 수작이 아닐까 라는 생각을 한다.
Film 프로젝트와 함께 진행된 이 앨범은 Shakespeare의 Troilus and Cressida라는 희곡을 기반으로 하고 있으며, 트로이의 왕자였던 Troilus와 Cressida는 연인이었으나, 그리스군 Diomedes에 반한 Cressida가 Troilus를 배반하는 내용을 담은 것으로 해당 스토리는 Shakespeare 외에도 많은 작가들이 각색했던 여러가지 버전의 스토리들이 있다. Troilus는 트로이의 마지막 왕인 Priamos의 아들이며, 트로이 전쟁과도 연관이 있고, 특히 Troilus의 죽음이 Achilleus의 죽음의 명분이 되기도 했었다. (Achilleus에게 죽임을 당한 Troilus의 복수를 위해 그의 누나였던 Polyxena가 Achilleus의 유일한 약점이 발뒤꿈치라는 것을 알아내었고, Paris가 그곳에 활을 싸서 죽음을 맞이한 것)
I hold such bated breath
My hand a brimming trove
I hold such spinning wheel
That my years gape wide
And I say yes, as true as troilus
The moon having all to do with it, we wait and speak of nothing. I stare at your wealth as a
Moth would at a light
Our lies squeak like bus breaks on a boring hill
As false as cressida you take my hand
I look into your eyes as into a foreign vowel, gathering my last words around me like
Photographs in a flood
I hold such bated breath
My hand a brimming trove
I hold such spinning wheel
That my years gape wide
I could take this to you later
But I take this to you now
I must act quickly, you see
Before my mind invents a cold
Their love ran a faultless course, their eyes trained on the same source, their hearts pregnant
Like salmon with millions of tiny hopes
Troilus: Girl-shy but brash-hearted, on the cusp of full living
Cressida: Bright-eyed but wary, bouncing on caution's weakest knee
And when she left, gutting the house of its contents as she went, a cold emptiness replaced the
Full feeling, leaving him as hollow-bloated as the deflating bulb of the stomach that
Remembers the child, love nursing us all into need.
Banking on the deep well of their love to bring up water, he waited nine days for her return
His patience a novena of noble longing
And I say yes, as true as troilus
In privacy of heart
I shuffle vagary
And trick and the millions
Suck at my bowels like mice
Like a boy troilus begged for her return, rumors of her dissension like the cruel whisper of
The winter wind hissing through the porch teeth. Nine days of wondering how the clock could
Summon up enough vim to muscle through the minutes. And on the tenth day something died
Swelling like a tumor on the april path, ten days of sitting still, only to hear his heart break
Those ten times over
On the tenth day something died
Swelling like a tumor the april path
Ten days of sitting still
My body buckling like the belly of an accordion
And I stay true, as true as troilus, and as I wait for you my life grows cold in waiting
Your truth sedated in the sleep-hub and your silence at the helm of our wreckage, I sit alone in my
Confusion, dwarfed in not knowing why, my heart like a brass instrument that is spittle-heavy wheezing out.
In the small font of a footnote, I beg for the tight screw, the green light, the hungry flutter of
White hands at the blackening keys, to hammer out my own truth, weave a sharp confession
My knuckles chiming over the launch pad like church bells.
That to be pianist
And hunger at the keys
In dreams airlifted out
From where I toss alone in scrimmage
In dreams airlifted out, in dreams airlifted out
In dreams airlifted out from where I toss alone in scrimmage
I catalogue the moments of our beginnings
Remembering how my body shifted like an easy tide
As you pinned me to you
In these days of endless complaint
I raise my hand to cover my eye
As you did to yours, only to second
An open eye for yours, a heart for yours
A promise for yours, only to hold
In jest, in dreams, in supplications
In jest
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